Main Article Content

Abstract

This study aims to analyze the effect of applying e-filing to taxpayer reporting compliance with the use of social media as a moderating variable. The data used are primary data in the form of questionnaires taken directly through filling out questionnaires distributed via online media using Google Form. The sampling method in this study uses a purposive sampling method with taxpayer criteria using social media. The results showed that the application of e-filing had a significant positive effect on compliance with taxpayer reporting while the use of social media was not able to moderate the effect of e-filing on taxpayer reporting compliance.

Keywords

E-filing taxpayer reporting compliance social media

Article Details

How to Cite
Wardhani, C. A. A., Kristina, S., & Adi, P. H. (2020). Pengaruh Penerapan E-filing terhadap Kepatuhan Pelaporan Wajib Pajak dengan Media Sosial sebagai Variabel Moderasi. Permana : Jurnal Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 12(2), 121-136. https://doi.org/10.24905/permana.v12i2.102

References

  1. Akib, M., & Amdayani, L. (2013). Analisis Penerapan Sistem E-Filing dalam Menyampaikan Surat Pemberitahuan (SPT) Wajib Pajak Orang Pribadi (Studi pada KPP Pratama Kendari). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, UHO, 40–52.
  2. Aminnudin, M., Ali;, & Subadriyah. (2019). Peningkatan Kepatuhan Wajib Pajak melalui Penerapan Sistem E-Filing yang Dimoderasi oleh Pemahaman Internet. Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 7(1), 93–112.
  3. Assegaff, S. (2017). Evaluasi Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Knowledge Sharing. Jurnal Manajemen Teknologi, 16(3), 271–293. Retrieved from http://journal.sbm.itb.ac.id
  4. Aulia, H., Sumarno, & Indriasih, D. (2019). Pengaruh Return On Assets, Corporate Governance dan Karakter Eksekutif Terhadap Tax Avoidance (Pada Sektor Pertambangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2013-2017). Permana : Jurnal Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 11(1), 52-62. https://doi.org/10.24905/permana.v11i1.23
  5. Devano, S., & Rahayu, S. K. (2006). Perpajakan : Konsep, Teori, dan Isu (First Edit). Jakarta: Kencana.
  6. Dewi, L. P. S. K., & Merkusiwati, N. K. L. A. (2018). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak , Sanksi Perpajakan , E-Filing , dan Tax Amnesty Terhadap Kepatuhan Pelaporan Wajib Pajak Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana ( Unud ), Bali. Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22, 1626–1655.
  7. Handayani, K. R., & Tambun, S. (2016). Pengaruh Penerapan Sistem E-Filing dan Pengetahuan Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak dengan Sosialisasi sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 59–73.
  8. Herryanto, M., & Toly, A. A. (2013). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak , Kegiatan Sosialisasi Perpajakan , dan Pemeriksaan Pajak terhadap Penerimaan Pajak Penghasilan di KPP Pratama Surabaya Sawahan. Tax and Accounting Review, 1(1), 124–135.
  9. Husnurrosyidah, & Suhadi. (2017). Pengaruh E-Filing , E-Billing dan E-Faktur Terhadap Kepatuhan Pajak pada BMT Se-Kabupaten Kudus. Jurnal Analisa Akuntansi Dan Perpajakan, 1, 97–106.
  10. Hutasoit, G. (2017). Pengaruh Tax Amnesty Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak di Kota Palembang. Jurnal Teknologi Informasi, Bisnis Dan Desain, 38–43.
  11. Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2014). Social Media : Back to the Roots and Back to the Future. Journal of Systems and Information Technology, Vol 14(Iss 2 pp), 101–104. https://doi.org/10.1108/13287261211232126
  12. Lado, Y. O., & Budiantara, M. (2018). Pengaruh Penerapan E-Filing Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Pegawai Negeri Sipil Dengan Pemahaman Internet Sebagai Variabel Pemoderasi. Journal Of Accounting, 4(1), 59–84.
  13. Mahadianto, M. Y., & Astuti, A. D. (2017). Previllage Tax Payer , Sosialisasi Pajak Dan Kepercayaan Pada Otoritas Pajak Terhadap Kepatuhan. Jurnal Kajian Akuntansi, Vol.1(1), 77–86.
  14. Megarani, N., Warno, W., & Fauzi, M. (2019). The effect of tax planning, company value, and leverage on income smoothing practices in companies listed on Jakarta Islamic Index. Journal of Islamic Accounting and Finance Research, 1(1), 139. https://doi.org/10.21580/jiafr.2019.1.1.3733
  15. Nasucha, C. (2004). Reformasi Administrasi Publik: Teori dan Praktik. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
  16. Nopiana, P. R., & Natalia, E. Y. (2018). Analisis Sosialisasi Pajak Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Kepatuhan Pelaporan SPT Wajib Pajak di Kepulauan Riau. Jurnal Akuntansi, Universitas Putera Batam, 3(2), 277–290.
  17. Nurhayati, E., & Hidayat, N. (2019). Analisis Perbandingan Prediksi Keberterimaan E-Filing dengan E-Form. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomi, 4(2), 1–13.
  18. Putri, W. S. R., Nurwati, R. N., & S, M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Jurnal Psikologi Universitas Padjadjaran, 3, 1–154.
  19. Sukmana, Y. (2019, April 2). MoneyKompas. Kompas.Com. Retrieved from https://money.kompas.com/read/2019/04/02/193100926/baru-61-7-persen-wajib-pajak-taat-lapor-spt-
  20. Sulistyorini, M., Nurlaela, S., & S. Chomsatu, Y. (2017). Pengaruh Penggunaan Sistem Administrasi e-Registration, e- Billing, e-SPT, dan e-Filing Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Pada Wajib Pajak Orang Pribadi di RSUD Dr. Moewardi Surakarta). Jurnal Akuntansi, 371–379.
  21. Susmita, P. R., & Supadmi, N. L. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Sanksi Perpajakan, Biaya Kepatuhan Pajak, dan Penerapan E-Filing pada Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Akuntansi, 1239–1269.
  22. Tambun, S., & Kopong, Y. (2017). The Effect of E-Filing on The of Compliance Individual Taxpayer, Moderated by Taxation Socialization. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 13(1), 45–51.
  23. Teo, T. S. H., Lim, V. K. G., & Lai, R. Y. C. (1999). Intrinsic And Extrinsic Motivation in Internet Usage. Omega, The International of Management Science, 27, 25–37.
  24. Vries, L. De, Gensler, S., & Lee, P. S. H. (2012). Popularity of Brand Posts on Brand Fan Pages : An Investigation of the Effects of Social Media Marketing. Journal of Interactive Marketing, 26, 83–91. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2012.01.003