Main Article Content

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of leverage, company size and profitability together on earnings management in the textile and garment sector manufacturing companies listed on the Stock Exchange in 2011-2015. The data collection method used in this study is documentation. While the data analysis method used is the Classical Assumption Test, Simple Linear Regression Analysis, Partial Testing (t-Test), Multiple Linear Regression Analysis, Simultaneous Testing (F Test), Determination Coefficient Analysis (R Square). Some conclusions taken in this study are from the results of the calculation of simple leverage regression testing on earnings management using SPSS obtained sig = 0.847> 0.05 so it can be concluded that leverage does not affect earnings management. From the results of simple regression testing company size measurement of earnings management using SPSS obtained sig =0.016 <0.05 so that it can be concluded that the size of the company influences earnings


management. = 0,000 <0,05 so that it can be concluded that profitability has a significant effect on earnings management. From the results of the calculation of multiple regression testing leverage, company size and profitability together on earnings management using SPSS obtained a sig value = 0,000 <0,05 so that it can be concluded that leverage, company size and profitability jointly influence earnings management.

Keywords

Leverage Company Size Profitability Profit Management

Article Details

How to Cite
Azis, M. N., & Saputri, R. S. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Manajemen Laba pada Perusahaan Manufaktur Sektor Tekstil dan Garment yang terdaftar di BEI Tahun 2011-2015. Permana : Jurnal Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 8(1), 91-103. Retrieved from https://permana.upstegal.ac.id/index.php/permana/article/view/126

References

  1. Agnes Sawir. 2004. Analisis Kinerja Keuangan dan Perencanaan Keuangan Perusahaan. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
  2. Ang, Robert. 1997. Buku Pintar Pasar Modal Indonesia. Jakarta: Mediasoft Indonesia.
  3. Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian. Edisi Revisi IV. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Ghozali, Imam. dan Anis Chariri. 2007. Teori Akuntansi. Semarang: UNDIP.
  5. Gunawan, I Ketut. 2015. “Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dan Leverage Terhadap Manajemen Laba Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI).” Jurnal Skripsi. https://www.google.com/search?q=www&ie=utf-8&oe=utf-8&client= firefox-b-ab#q=Pengaruh+Ukuran+Perusahaan%2C+Profitabilitas%2C+Dan+Leverage+Terhadap+Manajemen+Laba+Pada+Perusahaan+Manufaktur+Yang+Terdaftar+Di+Bursa+Efek+Indonesia+(BEI) (5Mei 2016)
  6. Hanafi, Mamduh dan Abdul Halim. 2009. Analisis Laporan Keuangan. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
  7. Harahap, Sofyan Syafri. 2008. Analisis Kritis Atas Laporan Keuangan. Jakarta: Rajawali Press.
  8. Horne, James C. Van. Dan John M. Wachowich Jr. 2005. Prinsip-Prinsip Manajemen Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.
  9. Khafid, Muhamad. 2004. “Perbandingan Earning Respone Antara Perusahaan Income smoothers Dan Non Income Smoothers Pada Perusahaan Go Public Di Indonesia.” Jurnal Skripsi. http://eprints.dinus.ac.id/8762/1 /jurnal_13425.pdf (5Mei 2016)
  10. Larasati, Ratu Wulan. 2014. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Earnings Management Pada Perusahaan LQ-45 Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI) Tahun 2009-2013.” Jurnal Skripsi. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal- akuntansi/article/view/11698 (12 Mei 2016)
  11. Muid, Dul. 2015. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Manajemen Laba Pada Perusahaan Perbankan Di Bursa Efek Indonesia”. Jurnal Skripsi. http://ejournal.unisnu.ac.id/JDEB/article/view File/138/242 (12 Mei 2016).
  12. Muliati, Ni Ketut. 2011. “Pengaruh Asimetri Informasi dan Ukuran Perusahaan Pada Praktik Manajemen Laba di Perusahaan Perbankan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia.” Jurnal Skripsi. http://www.pps.unud.ac.id/thesis/pdf_thesis/unud-780-tesisktmuliati.pdf (5 Juni 2016)
  13. Rusady, Ruslan. 2003. Metode Penelitian Public Relations dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
  14. Sugiyono. 2010. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfa Beta.
  15. Sulistyanto, Sri. 2008. Manajemen Laba: Teori dan Model Empiris. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
  16. Suryani, Putu Putri. 2015. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Manajemen Laba (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di BEI Periode Tahun 2008-2013).” Jurnal Skripsi. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjK7ozl-tbPAhUHSY8KHf4DBoAQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fejournal.undiksha.ac.id%2Findex.php%2FS1ak%2Farticle%2Fdownload%2F4681%2F3569&usg=AFQjCNFqkZhZAvuYBnl61yMrdPIjl4mb0Q&bvm=bv.135475266,d. c2I (5 Juni 2016).
  17. Weston, J Fred dan Thomas E. Copeland. 2005. Manajemen Keuangan. Alih Bahasa: Jaka Wasana dan Kibrandoko. Jakarta: Binarupa Aksara.
  18. Wibisana, Imas Danar dan Dewi Ratnaningsih. 2015. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Arah Manajemen Laba (Studi Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar di BEI 2009-2013).” Jurnal Skripsi. http://e-journal.uajy.ac.id/6751/1/EA018401.pdf.(13 Mei 2016).